Makettező kompresszor
Az egyik barátom kért meg, hogy készítsek neki egy makettezéshez alkalmas
kompresszort.
A hozzávaló anyagok összegyűjtése után nekiláttam az összeállításának.
A levegő tartályt a MÉH telepen találtam, nem tudom minek készülhetett, de az
biztos, hogy erre a célra tökéletesen megfelel. A felülete horganyzott + a
külsőrésze porfestett, az anyag vastagsága 2mm, térfogatát 8-10L-re becsültem.
Egy hátránya volt, két félből állt és így ahhoz, hogy funkcióját betöltse, össze
kellet hegeszteni.
Úgy terveztem, hogy a tartályra építek rá minden egységet, és így két funkciót
tölt majd be, tárolja a levegőt, és adja a gép tartó vázát is. 2mm vastag
lemezből elkészítettem a gép lábait és a motor tartó lemezeket. A lábakat
meghajlítottam és kifúrtam azért, hogy gumi pogácsákat tudjak elhelyezni bennük.
A gumikra azért van szükség, hogy a rezgést elnyeljék és csúszás csökkentő
szerepük is van. Ezt a két rész egységet hegesztéssel rögzítettem a tartályhoz.
Ezek után a motor nyomó ágán kialakítottam egy menetes csatlakozást és rá
illesztettem a tartályra, hogy pozícionálni tudjam a visszacsapó szelep helyét.
A tartályt kifúrtam és a lukra hegesztettem egy menetes részt a szelepnek. A
közcsavar felhegesztésénél arra kell figyelni, hogy a szelep megfelelő
pozícióban álljon amikor tömítéssel együtt végleges helyére kerül.
A nyomáskapcsoló, a nyomáscsökkentő szelep és a nyomásmérő óra elhelyezése és
pozícionálása hasonló képpen történt, mint a visszacsapószelepé. Mikor mindennek
meg volt a helye tömítésekkel összeszereltem és elektromosan is bekötöttem.
Következett a főpróba, és a problémák. A visszacsapószelep és a nyomáskapcsolót
összekötő levegő csövét ki kellet iktatni, mert a motor nem tudott annyi levegőt
termelni, hogy a kapcsolóban lévő szelepet elzárja. Aggasztott a dolog, mert
arra gondoltam, hogy a motor nem tud majd nyomás alatt elindulni. De nem
találtam más megoldást és vak csavarral lezártam a visszacsapó szelep ezen
kivezetését. Ennek a hibának megszüntetése után már fel tudta termelni a levegőt
a motor, és aggódásom is feleslegesnek bizonyult, mert nyomás alatt is indult.
Ekkor kicsit megkönnyebbültem. De még nem volt vége a hibáknak. Nyomás alatt
derült ki, hogy két helyen szivárog a hegesztés. Megjelöltem a szivárgások
helyét és szétszereltem a gépet. Behegesztettem a lukakat és újra összeépítettem
a kompresszort. Ezt még egyszer eljátszottam, mert még mindig nem volt szivárgás
mentes a rendszer és miért lenne az élet egyszerű. De végre sikerült tömíteni és
rendeltetésszerűen dolgozott a gép. Már nagyon ment a szét szerelés és ennek
örömére szétkaptam ismét, az vigasztalt, hogy utoljára teszem ezt mert
következik a festés.
A hegesztési varratokat és a körülötte leégett festék helyét lealapoztam és
gitteltem, jöhetett a csiszolás és a fényezés.
Festés után akár csak a maketteknél, végszerelés következett. Ez nagy örömmel
töltött el, mert már láttam az alagút végét, és jó volt látni, hogy kb. 30óra
munkával milyen tip-top kis szerkezetet készítettem.